Εάν τους τρεις τελευταίους αιώνες το στοίχημα της ανθρωπότητας ήταν να αναπτύξει τη βιομηχανία, την υψηλή τεχνολογία και την επιστήμη για να κάνει ευκολότερη και ποιοτικότερη την καθημερινή διαβίωση, το στοίχημα του 21ου αιώνα είναι η αειφόρος ανάπτυξη। Η οικονομική ανάπτυξη που σχεδιάζεται και υλοποιείται λαμβάνοντας υπόψη την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιωσιμότητα. Για να μπορέσει να υπάρξει συνέχεια στην πανανθρώπινη ιστορία. Οι μεταφορές και οι ρύποι που εκπέμπονται, αποτελούν το ένα μέρος του προβλήματος της περιβαλλοντικής υποβάθμισης του πλανήτη. Γι' αυτό και οι προσπάθειες που γίνονται από τους επιστήμονες για την παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων κι εναλλακτικών κινητήρων στα οχήματα είναι σημαντικές κι αναμένεται ότι την επόμενη εικοσαετία τα νέα αυτοκίνητα με κινητήρια δύναμη τον ήλιο και το υδρογόνο θα συνεισφέρουν καθοριστικά στη μείωση των ρύπων του θερμοκηπίου.
Επιστροφή στο... μέλλον
Οι ερευνητές συνεργάζονται στο πλαίσιο των πειραμάτων που διεξάγονται και κρίνοντας εκ του αποτελέσματος τα πράγματα είναι ενθαρρυντικά. Μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κατασκευάσει οχήματα υδρογόνου, κυβερνήσεις όπως π.χ. η αμερικανική αλλά και φορείς όπως η Κομισιόν στηρίζουν και χρηματοδοτούν τη μετάβαση από το πετρέλαιο και τη βενζίνη στο υδρογόνο και τον ήλιο και οι απλοί πολίτες μπορούν να διαπιστώνουν τα πλεονεκτήματά τους. Τα οχήματα αυτά κινούνται αθόρυβα και χωρίς να εκπέμπουν επιβλαβή αέρια, παρά μόνο λίγους υδρατμούς στην περίπτωση των κινητήρων υδρογόνου, το καύσιμό τους το βρίσκει κανείς σε αφθονία στη φύση κι όταν πια αναπτυχθούν οι οικονομίες κλίμακας και μπορούν να διατεθούν ευρέως στην αγορά, θα έχουν ευεργετικές συνέπειες και στην τσέπη των καταναλωτών. Σε πειραματικό επίπεδο το πρόβλημα του διαχωρισμού των στοιχείων του νερού ώστε να έχουμε καθαρό υδρογόνο δεν υφίσταται πλέον, μετά από 20 χρόνια έρευνας, ενώ το πρόβλημα αποθήκευσης του υδρογόνου έχει κι αυτό πια ξεπεραστεί. Το ζήτημα πια είναι η μαζική παραγωγή και διάθεση. Όσον αφορά στα ηλιακά οχήματα, εκεί η έρευνα επικεντρώνεται στην παραγωγή αποδοτικών ηλιακών συλλεκτών και μπαταριών και σε μια 10ετία με 20ετία από σήμερα, αν όλα παν καλά και τα πράγματα έτσι δείχνουν, τα ηλιακά Ι.Χ. θα κυκλοφορούν ευρέως στο δημόσιο οδικό δίκτυο και δεν θα μοιάζουν σαν να έχουν βγει από ταινία επιστημονικής φαντασίας.
Ξεχωριστό Ραντεβού στο Τσέρι στις 19 Ιουνίου
Τα πλεονεκτήματα των ηλιακών οχημάτων θα μπορεί να τα διαπιστώσει κανείς κι από μόνος του στις 19 Ιουνίου στην πίστα Daytona στο Τσέρι όταν θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά στην Κύπρο αγώνας ηλιακών οχημάτων. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Κύπρου, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας. Οι λειτουργοί του Ινστιτούτου Μαρία Μίτα και Τάσος Αναστασίου μίλησαν στον "Π" για την πρωτότυπη αυτή εκδήλωση. Στον αγώνα, που θα είναι ένα ολοήμερο υπερθέαμα για μικρούς και μεγάλους, θα συμμετάσχουν ξένες αλλά και κυπριακές ομάδες. Μέχρι στιγμής υπάρχουν οκτώ συμμετέχοντες, αλλά αναζητούνται κι άλλοι... Ανάμεσα στους οκτώ η ομάδα Swiss Spirit (δύο φορές νικήτρια ομάδα της Αυστραλιανής Παγκόσμιας Ηλιακής Αναμέτρησης) και η ομάδα του CERN, η οποία θα διαγωνιστεί με ιστορικό όχημα που κατασκεύασε το 1988.
Σύμφωνα με την κ. Μίτα, στόχος των διοργανωτών είναι η ευαισθητοποίηση του κοινού σε θέματα αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών ενεργείας και η ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης, προωθώντας ταυτόχρονα το ενδιαφέρον των νέων για τις φυσικές επιστήμες και την τεχνολογία. Ο αγώνας προϋποθέτει όχι μόνο τη συμμετοχή στο διαγωνιστικό μέρος, αλλά και το σχεδιασμό και κατασκευή των διαγωνιζόμενων οχημάτων. Η αναμέτρηση θα διεξαχθεί σε δύο κατηγορίες - κατηγορία πρόκλησης και ανοικτή κατηγορία - οι οποίες διαμορφώθηκαν με βάση τις τεχνικές προδιαγραφές των οχημάτων. Στην κατηγορία πρόκλησης θα συμμετάσχουν ηλιακά οχήματα τα οποία κατασκευάστηκαν μετά από έρευνα από κυπριακές ομάδες κυρίως. Το 2008 είχε διοργανωθεί ειδικό σεμινάριο από το Ινστιτούτο Κύπρου σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και τα παιδιά καθοδηγήθηκαν ώστε να κατασκευάσουν τέτοιου είδους οχήματα. Οι ομάδες της κατηγορίας αυτές έχουν επιχορηγηθεί με 20 χιλιάδες ευρώ. Ανάμεσα σε αυτά και το όχημα που έφτιαξαν τα παιδιά του Λυκείου Μακεδονίτισσας, τα οποία κατάφεραν να ενσωματώσουν ένα ηλιακό πλέγμα πάνω σε ένα παλιό Suzuki, το οποίο πλέον κινείται με ηλιακή ενέργεια. Θα συμμετέχουν επίσης ομάδες παιδιών από το Πασκάλ, την Τεχνική Σχολή Αυγόρου και το Λύκειο Πέτρου και Παύλου. Κάποια από τα οχήματα μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα έως και 100 χιλιόμετρα την ώρα.
Ταχύτητα 150 Km/h
Στην ανοικτή κατηγορία θα συμμετάσχουν οχήματα που θα έρθουν από το εξωτερικό, όπως αυτό της Swiss Spirit και της ομάδας του CERN. Το όχημα της Swiss Spirit διέσχισε ολόκληρη την Αυστραλία στο πλαίσιο του Αυστραλιανού Solar Car Race, καλύπτοντας 3000 χιλιόμετρα σε τρεις μέρες. Μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 150 χιλιόμετρα την ώρα και στη διάρκεια της κούρσας στην Αυστραλία είχε μέση ταχύτητα πάνω από 100 χιλιόμετρα την ώρα. Το όχημα αυτό κόστισε στους Ελβετούς 1-2 εκ. ευρώ και είναι η τελευταία λέξη της τεχνολογίας στα ηλιακά οχήματα. Σύμφωνα με τον κ. Αναστασίου εάν χρειαστεί μπορεί να περάσει και τον έλεγχο προδιαγραφών για κυκλοφορία στο δημόσιο οδικό δίκτυο... Όσον αφορά στο ιστορικό ηλιακό αυτοκίνητο του CERN, αυτό που θέλουν να αποδείξουν οι ερευνητές είναι πως το όχημα και τα υλικά με τα οποία είναι φτιαγμένο μπορούν να έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής
Η κούρσα θα ξεκινήσει από τις 8.30 το πρωί και θα διαρκέσει έως τις 5.30. Οι ομάδες θα τρέχουν μία ώρα με τα ηλιακά τους οχήματα και θα ξεκουράζονται μισή, ώστε να μπορεί να γεμίζει και η μπαταρία τους από τον ήλιο.
(Της Μιράντας Λυσάνδρου - ΠΟΛΙΤΗΣ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου