Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011

Ενα λεωφορείο που «καβαλάει» την κίνηση

Το καθημερινό μαρτύριο των Κινέζων χρηστών δημόσιας συγκοινωνίας ίσως να φθάνει στο τέλος του, χάρη στο καινοτόμο όχημα 3D Express Coach, ικανό να «καβαλάει» τα ακινητοποιημένα λόγω κυκλοφοριακής συμφόρησης αυτοκίνητα. Το 3D Express Coach, γνωστό και ως «υπερυψωμένο ταχύ λεωφορείο» ή «λεωφορείο-γέφυρα», σχεδιάσθηκε από την εταιρεία Shenzhen Huashi Future Parking Equipment. Η κατασκευή του δικτύου των «γεφυρολεωφορείων» αναμένεται να κοστίσει 10% του συνολικού κόστους κατασκευής μετρό ανάλογης γεωγραφικής έκτασης.

Το υπερυψωμένο αμάξωμα του υπερσύγχρονου λεωφορείου επιτρέπει την απρόσκοπτη κίνηση αυτοκινήτων κάτω από το δάπεδό του, ενώ είναι ικανό να μεταφέρει 1.400 επιβάτες στην υψωμένη καμπίνα του. Το κόστος κατασκευής του οχήματος και δημιουργίας των αναγκαίων οδικών υποδομών για τη λειτουργία του δεν αναμένεται να υπερβεί το 1,35 δισ. δολάρια. Το κόστος κατασκευής νέων γραμμών μετρό στην ίδια περιοχή είχε υπολογισθεί στα 14 δισ. δολάρια. «Τα “λεωφορεία-γέφυρες” θα δώσουν τέλος στις ενοχλητικές λεωφορειολωρίδες. Το σημερινό σύστημα εξπρές λεωφορείων, που κινούνται σε λωρίδες για αποκλειστική τους χρήση, εκνευρίζει τους άλλους οδηγούς. Το νέο σύστημα θα δώσει λύση στο πρόβλημα και θα οδηγήσει σε αποσυμφόρηση στις οδικές αρτηρίες», λέει ένας από τους σχεδιαστές του νέου οχήματος, ο Σονγκ Γιουζού.



Ο φοιτητής του Πανεπιστημίου του Πεκίνου, Πενγκ Τσεν, διηγείται την καθημερινή του περιπέτεια για να φθάσει από το σπίτι του σε προάστιο της κινεζικής πρωτεύουσας μέχρι το κέντρο του Πεκίνου για να παρακολουθήσει μαθήματα. «Πολλά πρωινά δεν έχω το κουράγιο να μπω στο λεωφορείο και αφήνω έτσι δύο ή τρία να περάσουν από τη στάση, χωρίς να μπω μέσα. Η κίνηση είναι τόσο αφόρητη, που κουράζομαι μόνο και μόνο να σκέφτομαι τη διαδρομή», λέει ο κ. Πενγκ.

Σε μελέτη που παρήγγειλε η κατασκευάστρια εταιρεία του καινοτόμου λεωφορείου από το Πανεπιστήμιο Τζιατόνγκ της Σαγκάης, φάνηκε ότι η ευρεία χρήση του οχήματος μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της κίνησης Ι.Χ. οχημάτων κατά 30%. Το Πεκίνο θα γίνει έτσι το πεδίο δοκιμών του «λεωφορείου-γέφυρας», με τη μαζική παραγωγή του οχήματος να εκτιμάται για τα τέλη του 2011 και την εισαγωγή 90 τέτοιων λεωφορείων σε γραμμές της πρωτεύουσας μέσα στο 2012. «Κατά τη διάρκεια της τρίμηνης περιόδου δοκιμών, το λεωφορείο-γέφυρα θα κινείται με ταχύτητα 25 με 30 χλμ. την ώρα. Αργότερα, η ταχύτητα αυτή θα αυξηθεί στα 40 με 50 χλμ. την ώρα», λέει ο κ. Σονγκ. Στο Πεκίνο, οι διαρκώς αυξανόμενες πωλήσεις Ι.Χ. αυτοκινήτων και ο πληθυσμός των 20 εκατομμυρίων αποτελούν τις δύο μεγαλύτερες προκλήσεις για τους συγκοινωνιολόγους. Εκτός από την αφόρητη κυκλοφοριακή συμφόρηση, οι κάτοικοι της κινεζικής πρωτεύουσας πρέπει να αντιμετωπίσουν και την αποπνικτική ατμοσφαιρική ρύπανση. «Έχω συνηθίσει το νέφος. Καμιά φορά, αφού καθαρίσει ο ουρανός ύστερα από βροχή, θυμάμαι τι θα πει καθαρός αέρας», λέει ο κ. Πενγκ.

Η εταιρεία κατασκευής του καινοτόμου οχήματος αναφέρει ότι έχει ήδη εξασφαλίσει παραγγελίες για δέκα τέτοια λεωφορεία-γέφυρες από τις Φιλιππίνες, ενώ το Μεξικό και η Ινδία έχουν κι αυτές εκφράσει ενδιαφέρον.

Δεν υπάρχουν σχόλια: