Τουλάχιστον τρία χρόνια συντηρείται η κατάσταση κατάστρωσης σχεδίων κι αναζήτησης των πλέον ειδικών για να ανασυρθεί η ποσότητα του επικίνδυνου υλικού που βρίσκεται ποντισμένο και διασκορπισμένο στην είσοδο του νέου λιμανιού της Λεμεσού. Ο αμίαντος κατέληξε στο βυθό και διασκορπίστηκε με τα χρόνια, αφού ήταν το φορτίο του σκάφους "Φάρσα 2", που βυθίστηκε στις 28 Οκτωβρίου του 1981.
Μετά από πολύχρονη κωλυσιεργία και καθαρή απόπειρα το πρόβλημα να ξεχαστεί, το θέμα ανακινήθηκε από ευαισθητοποιημένους πολίτες της Λεμεσού και το Κίνημα των Οικολόγων. Έτσι, μετά από διάφορες υποσχέσεις των αρμόδιων κυβερνητικών αρχών για χειρισμό της σοβαρής υπόθεσης, πριν ένα χρόνο είχε ανατεθεί στον Βρετανικό Οίκο Barton Environmental η μελέτη του ζητήματος κι η ετοιμασία εισήγησης στην Αρχή Λιμένων για τους δυνατούς τρόπους ανέλκυσης και διαχείρισης του επικίνδυνου υλικού.
Η μελέτη των Βρετανών εμπειρογνωμόνων "έδειξε" ότι στο βυθό της θάλασσας και συγκεκριμένα 500 μέτρα ανατολικά της εισόδου του λιμανιού βρίσκονται 200 σακούλια αμιάντου των 50 κιλών το καθένα. Θα πρέπει να τονιστεί πως αν είναι σωστή η τελευταία μελέτη των Βρετανών, 115 τόνοι αμιάντου έχουν διασκορπιστεί στη θάλασσα της Λεμεσού, αφού στο βυθό θα έπρεπε να ανευρεθούν εκατοντάδες ακόμη σακούλια. Από το ναυάγιο, λήφθηκαν σε επιχείρηση του 1987, 550 τόνοι αμιάντου, από τους 675 που βρίσκονταν στο πλοίο.Μετά την εκπόνηση της μελέτης των Βρετανών και την εισήγησή τους πως η σωστότερη λύση είναι η ανέλκυση του υλικού, η διαχείρισή του και η νόμιμη διάθεσή του, (ενδεχομένως με την εξαγωγή του στο εξωτερικό), η Αρχή Λιμένων αποφάσισε να αναθέσει στην αρμόδια κυβερνητική υπηρεσία την ετοιμασία των όρων κατάρτισης των προσφορών. Το Τμήμα Αλιείας όμως πληροφόρησε την Αρχή Λιμένων ότι αδυνατεί να ετοιμάσει τους σχετικούς όρους για περισυλλογή και διαχείριση του αμιάντου από το βυθό της θάλασσας της Λεμεσού. Έτσι με σχετική καθυστέρηση, η ΑΛΚ ανέθεσε στην ελληνική εταιρεία ENVI,που εξειδικεύεται στον τομέα του αμιάντου, να αναλάβει να ετοιμάσει σχέδιο εξόρυξης του βυθισμένου αμιάντου. Σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή της ΑΛΚ κ. Γιαννάκη Κόκκινο, σ' ένα μήνα αναμένεται να ετοιμαστεί το σχέδιο και οι όροι ανέλκυσης, στη βάση των οποίων θα προκηρυχθούν οι προσφορές. Θεωρείται βέβαιο ότι θα ενδιαφερθούν εργοληπτικές εταιρείες του εξωτερικού, αφού για τις κυπριακές δεν υπάρχει η ανάλογη εξειδίκευση και πείρα. Ο χρόνος της ανέλκυσης του υλικού προσδιορίζεται, μετά από τις νέες διαδικασίες που θα ακολουθηθούν, πως θα γίνει στα τέλη του 2009.
Καθησυχαστικοί στο ενδιάμεσοΣε σχέση με τον κίνδυνο ο χαμένος αμίαντος από την περιοχή του ναυαγίου να έχει διασκορπιστεί στις ακτές της Λεμεσού, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων ανακοίνωσε ότι έκανε αναλύσεις στην άμμο δύο ακτών (του Δημόσιου Κήπου και του Καρνάγιου) και τα αποτελέσματα των αναλύσεων από εξειδικευμένο εργαστήριο της Γερμανίας "έδειξαν" πως δεν υπάρχουν οποιαδήποτε υπολείμματα ή ίνες αμιάντου σ' αυτά τα δείγματα.
Χρονικό ... "Φάρσα"1981 Το πλοίο Farsas II, μήκους 52 μέτρων και πλάτους 9, φορτωμένο με 670 τόνους αμιάντου, βυθίζεται 500 μέτρα ανοιχτά του λιμανιού της Λεμεσού.1991 Εκπονείται μελέτη για εκβάθυνση του λιμανιού, από τον οίκο Antony Walkers. Ο οίκος Antony Walkers υπογραμμίζει την ανάγκη για διαχείριση του ναυαγίου του Farsas II. Σημειώνεται χαρακτηριστικά: "If asbestos finds its way from the hold, it will almost certainty be washed up in the tourist area". Η μελέτη διαπίστωνε διάβρωση των σάκων του αμιάντου και διαφυγή του στα γύρω νερά. Κι ότι αν δεν τύχει διαχείρισης, ο αμίαντος θα μπορούσε σχεδόν με βεβαιότητα να φτάσει στις ακτές. Οι ειδικοί εισηγήθηκαν την αφαίρεση τού καταποντισμένου υλικού με αναρρόφηση και εναπόθεσή του σε ασφαλές σημείο στην ακτή. Στα συρτάρια μπήκαν οι μελέτες...1992 Ιδιωτική εταιρεία αγόρασε το πλοίο και αφαίρεσε 550 τόνους αμιάντου. Το υλικό που εξόρυξε από το πλοίο επιχείρησε να το πουλήσει αλλά μετά σταμάτησε τις εργασίες, λόγω των απαγορεύσεων για τη διάθεση αμιάντου. Ήταν η εποχή που κρίθηκε επικίνδυνο υλικό ο αμίαντος, για κατασκευή σωλήνων ύδρευσης.1993 Δεύτερη μελέτη, η οποία διενεργήθηκε για σκοπούς χρηματοδότησης της Λεμεσού για περιβαλλοντικά θέματα διαπιστώνει ότι οι τόνοι αμιάντου πρέπει να αφαιρεθούν.2007 Σύσκεψη δημάρχου Λεμεσού, υπουργού Συγκοινωνιών (Χάρη Θράσου) και Γενικού Διευθυντή Αρχής Λιμένων, με απόφαση να προχωρήσουν σε διαδικασίες για απομάκρυνση του ναυαγίου. 2008 Ανατίθεται στον Βρετανικό Οίκο Barton Environmental η μελέτη για τους δυνατούς τρόπους ανέλκυσης και διαχείρισης του επικίνδυνου υλικού.Η μελέτη των Βρετανών εμπειρογνωμόνων "έδειξε" ότι στο βυθό της θάλασσας βρίσκονται μόνο 200 σακούλια αμιάντου των 50 κιλών το καθένα.2009 Η ΑΛΚ ανέθεσε στην ελληνική εταιρεία ENVI, που εξειδικεύεται στον τομέα του αμιάντου να αναλάβει να ετοιμάσει σχέδιο εξόρυξης του βυθισμένου αμιάντου.Αγνοείται αμίαντοςΑγνοούνται εκατοντάδες τόνοι αμιάντου, που φαίνεται να διασκορπίστηκαν με τα χρόνια στη θάλασσα της Λεμεσού, από το φορτίο του βυθισμένου σκάφους Φάρσα 2, στις 28 Οκτωβρίου του 1981. Ωστόσο οι αρμόδιοι είναι καθησυχαστικοί, αφού λένε ότι πήραν δύο δείγματα άμμου από δύο παραλίες της Λεμεσού, τα έστειλαν για επιστημονικές αναλύσεις και σ' αυτά δεν ανακαλύφθηκαν ίνες αμιάντου! Πού να κατέληξε άραγε η χαμένη ποσότητα;
(ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΣΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ - ΠΟΛΙΤΗΣ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου