Θα ήθελα να αναφερθώ στο άρθρο του «Φ» της Τρίτης 26 Μαΐου 2009 του κου Άγγελου Νικολάου με τον τίτλο «Κίνδυνος – θάνατος στο βυθό» και επίσης «μη προσβάσιμος ο ύφαλος για λουόμενους και δύτες» με τα ακόλουθα:
Ο τίτλος είναι κατά την άποψη μου το ελάχιστο, υπερβολικός και περίεργος καθώς δεν είναι ποτέ δυνατόν ο άνθρωπος εγκαταλείποντας το ατμοσφαιρικό περιβάλλον για το οποίο έχει κατασκευασθεί, να καταδύεται στη θάλασσα χωρίς να αντιμετωπίζει κινδύνους από την νόσο των δυτών, από το υπερβαρές περιβάλλον, από σπηλιές και ναυάγια, από κάποια ήδη θαλάσσιας ζωής κλπ. Όλα όμως αυτά, χωρίς καμιά εξαίρεση, με την χρήση της σωστής εκπαίδευσης και προπάντων της κοινής λογικής γίνονται πολύ πιο ακίνδυνα από ότι η ανθρώπινη ζωή στην επιφάνεια.
Συνήθως τεχνητές υποβρύχιες ξέρες ή ναυάγια δημιουργούνται για δυό σκοπούς: την δημιουργία καταφυγίων για ψάρια και γενικά εμπλουτισμό της θαλάσσιας ζωής και την δημιουργία σημείων καταδυτικού ενδιαφέροντος για δύτες με αυτόνομες αναπνευστικές συσκευές. Σε σπάνιες περιπτώσεις εξυπηρετούν και «ελεύθερους δύτες» δηλαδή σε πολύ ξέβαθα και προστατευμένα από κυματισμό νερά για δύτες που χρησιμοποιούν πτερύγια, μάσκα και αναπνευστήρα χωρίς συσκευή. Επομένως σίγουρα και απόλυτα φυσιολογικά ΔΕΝ είναι «προσβάσιμο για λουόμενους» που πολύ περίεργα, αναφέρει ο αρθογράφος.
Το τεχνητό ναυάγιο του LIBERTY, αντίθετα από ότι λέει ο αρθογράφος σας, είναι προσβάσιμο, όσο προσβάσιμο είναι για παράδειγμα το ΖΗΝΟΒΙΑ και όσο προσβάσιμο είναι κάθε άλλο ναυάγιο σκάφους και τον προσκαλώ με δικά μου έξοδα να καταδυθούμε μαζί στο σημείο για να το διαπιστώσει και ο ίδιος.
Αντίθετα από ότι λέει ο αρθογράφος σας το ναυάγιο καθαρίστηκε πρίν βυθιστεί και μάλιστα ξεπλύθηκε επισταμένα, ολόκληρο, υποβρυχίως, από τις 5/5/2009 μέχρι 17/5/2009 (13 μέρες) μέσα στο λιμάνι Λεμεσού. Αναφέρεται σε «Αιχμηρές προεξοχές, δοχεία ελαίων, διασωληνώσεις, πόρτα κομμένη με σμυρίλιο, έξοδοι που δεν σε χωράνε να βγείς, σχοινιά και ηλεκτρικά σύρματα, εγκαταλελειμμένα δίχτυα» . Δεν δίδεται ακριβής έννοια. Όμως, «αιχμηρές προεξοχές» υπάρχουν και στα σπίτια μας, στους βράχους και στο περιβάλλον του κάθε ενός. Ο εκπαιδευμένος δύτης εκπαιδεύεται να αποφεύγει τις «αιχμηρές προεξοχές». Δεν υπάρχουν όπως ισχυρίζεται δοχεία ελαίων ούτε ενοχλητικές διασωληνώσεις, σχοινιά και, καλώδια. Τα μέταλλα βεβαίως συνήθως κόβονται και λύενονται με σμυρίλιο (εδώ προδίδει ότι όντως έγιναν εργασίες!) και δεν μπορεί να υπάρχουν από τη μια «είσοδοι» αλλά να μην υπάρχουν «έξοδοι»!. Από πού εισήλθες αφού δεν μπορείς να βγεις; Από εκεί που εισήλθες από εκεί θα βγεις! (συνήθης κανόνας wreck penetration diving!) Εξάλλου οπωσδήποτε δεν θα πρέπει οι δύτες να μπορούν να παρενοχλούν την θαλάσσια ζωή ΠΑΝΤΟΥ. Δεν θα πρέπει να μπορούν να εισχωρούν σε χώρους που μπορούν τα ψάρια να κρυφτούν, να βρουν καταφύγιο και να πολλαπλασιασθούν. Οι αναφερόμενες «πληροφορίες» του «Φ» για ενδεχόμενο έκδοσης απαγορευτικού διατάγματος από τον Υπουργό Γεωργίας Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος φυσικά και επιβάλλεται να γίνει οπωσδήποτε . Αυτό όμως ΔΕΝ ΕΚΔΙΔΕΤΑΙ ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΣΚΟΠΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΣΚΟΠΟΥΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΔΥΤΕΣ (που μάλλον θα πρέπει να ΜΗΝ είναι αρμοδιότητα του συγκεκριμένου Υπουργείου ή Τμήματος. Όσο αφορά δηλαδή το θέμα: «ασφάλεια δυτών») αλλά είναι για σκοπούς απαγόρευσης αλιείας έτσι ώστε να υπάρξει ο αναμενόμενος απρόσκοπτος εμπλουτισμός της θαλάσσιας ζωής όπως ΑΚΡΙΒΩΣ έγινε και με το ΖΗΝΟΒΙΑ. Όλα σχεδόν τα όσα περιέχουν αναφορές του Τμήματος Αλιείας καθόλου δεν ευσταθούν. Έγκριση «για χρήση του σκάφους για σκοπούς δημιουργίας τεχνητού υφάλου» εδιδόταν συνεχώς από το 2006-2007 μέχρι και το 2009 από δύο λειτουργούς του Τμήματος Αλιείας. Πρώτα εδόθει τέτοια έγκριση στον ΚΟΤ και μετά ξανά στον Δήμο Παραλιμνίου και δεν γινόταν καμία «διαβούλευση» για τον συγκεκριμένο σκοπό της «χρήσης» του σκάφους! Οι φράσεις : «ουδέποτε ενημερώθηκε για τις προθέσεις του Δήμου Παραλιμνίου», «παράνομη ενέργεια» «κεραυνός εν αιθρία» έχω την τεκμηριωμένη άποψη ότι τείνουν να δίδουν κάθε δικαίωμα στον Δήμο Παραλιμνίου να καταγγείλει τους δηλώσαντες για καταφανώς αναληθείς, ανακριβείς, προσβλητικές και πιθανόν υστερόβουλες δηλώσεις. Εξάλλου ενώ όλα παρουσιάζονται ως δήθεν «κεραυνός εν αιθρία» πιο κάτω στο δημοσίευμα αποκαλύπτεται ότι στις 20 Φεβρουαρίου 2009 δόθηκε έγκριση χρήσης υπο «προϋποθέσεις»!
Ο αρθογράφος αναφέρεται σε δήθεν «προβλεπόμενες διαδικασίες» αφαίρεσης μηχανών. Μηχανές ουδέποτε υπήρξαν στο σκάφος από το 2006! Αναφέρεται σε δήθεν αφαίρεση «δεξαμενών καυσίμων». Αυτές είχαν αφαιρεθεί μαζί με τις μηχανές!
Όλα τα υπόλοιπα αναφέρονται για ένα πολύ μικρό σκάφος για τον σκοπό «τεχνητού υφάλου» μήκους, μόλις 36 μέτρων, χωρίς υπερκατασκευή, εντελώς γυμνό καθαρό, με μόνο την γάστρα του. ( αναφέρεται για σκοπούς σύγκρισης ότι το ΖΗΝΟΒΙΑ είναι 178 μέτρα).
Εχω την άποψη ότι τις συγκεκριμένες δηλώσεις του Τμήματος Αλιείας προκάλεσαν ή ενίσχυσαν, ανακριβείς, λανθασμένες και υστερόβουλες πληροφορίες που δόθηκαν από πρόσωπο που ενδεχομένως τα οικονομικά συμφέροντα έχουν θιγεί από την πολύ συγκεκριμένη διαδικασία. Λαμβάνοντας υπόψη τις διάφορες «δυσκολίες», το Κράτος μάλλον θα χρειάζεται να μελετήσει πολύ πιο προσεκτικά την συγκεκριμένη «αποκλειστική» αρμοδιότητα και πιθανόν να χρειάζεται να δημιουργήσει διαφορετικούς μηχανισμούς για την δημιουργία τεχνητών υφάλων και σημείων καταδυτικού ενδιαφέροντος, στις μάλλον φτωχές από καταδυτικής πλευράς υποθαλάσσιες περιοχές της Κύπρου.
Γλαύκος Καριόλου
Μέλος Επιστημονικής Επιτροπής Ομοσπονδίας Υποβρυχίων Δραστηριοτήτων Κύπρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου