Τετάρτη 4 Μαΐου 2011

«ΣΧΟΛΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ: Ο ρόλος τους στις προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνίας»

ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του, το τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Frederick διοργάνωσε συνέδριο με διεθνή συμμετοχή και με θέμα:

«ΣΧΟΛΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ: Ο ρόλος τους στις προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνίας»

στη  Λεμεσό, στις 29 και 30 Απριλίου 2011

Στο συνέδριο κλήθηκαν ως κεντρικοί ομιλητές οι:

ι) Ειρήνη Φιλιππάκη, ομότιμη καθηγήτρια γλωσσολογίας στο πανεπιστήμιο του Reading και γνωστή για τις έρευνές της σε θέματα δομής της ελληνικής γλώσσας, η οποία εισηγήθηκε το πάντα επίκαιρο ―όπως φάνηκε από την έντονη συζήτηση που προκάλεσε― θέμα: Γραμματική και παιδεία, και

ιι) James A. Banks, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Washington, γνωστός παγκοσμίως πάνω σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, ο οποίος μίλησε για θέματα διαφορετικότητας, πολιτειότητας και δημοκρατικής εκπαίδευσης.

Και οι δυο τους με το κύρος και την επιστημοσύνη τους φώτισαν χρήσιμες και κρίσιμες πλευρές των γνωστικών πεδίων που υπηρετούν.

 

Οι 47 ανακοινώσεις του προγράμματος θα μπορούσαν να ενταχθούν στις εξής βασικές θεματικές:

 

α. το 1/3 των ανακοινώσεων (16/47) απασχόλησαν θέματα που αφορούν τη διδακτική πράξη και πώς ο σύγχρονος εκπαιδευτικός στέκεται μπροστά στις προκλήσεις των γνωστικών αντικειμένων που καλείται να διδάξει, του μαθητικού δυναμικού το οποίο έχει να διαχειριστεί και των μέσων ―παραδοσιακών και σύγχρονων― που έχει στη διάθεσή του γι' αυτό το σκοπό.

Ανάμεσα στις ανακοινώσεις αυτής της θεματικής εντοπίζονται θέματα όπως:

   σχέσεις σχολείου και οικογένειας

   ο αναστοχαζόμενος εκπαιδευτικός και το εκπαιδευτικό του έργο

   η τέχνη και η συμβολή της στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της σκέψης του παιδιού

   τυπικές και ημιτυπικές μορφές εκπαίδευσης

   οι νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της διδασκαλίας κ.λπ. 

 

β. θέματα που απασχολούν όλο και περισσότερο το σύγχρονο σχολείο, όπως η ειδική και η φυσική αγωγή, η αντιμετώπιση ιδιαιτεροτήτων, για παράδειγμα η δυσλεξία, αποτέλεσαν τη δεύτερη ενότητα των εισηγήσεων (8/47).

Εδώ ακούστηκαν ανακοινώσεις και έρευνες που αφορούσαν:

   τη συνεκπαίδευση παιδιών με και χωρίς ειδικές ανάγκες

   στρατηγικές αντιμετώπισης παιδιών με συγκεκριμένες ειδικές ανάγκες

   την ανάπτυξη της κινητικής δημιουργικότητας των παιδιών

 

γ. μια πολύγλωσση και πολυπολιτισμική κοινωνία και εκπαίδευση, όπως η κυπριακή, δε μπορεί παρά να την απασχολούν θέματα Διγλωσσίας- Πολυγλωσσίας και Διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Έτσι αρκετές ανακοινώσεις (9/47) ασχολήθηκαν ―στην τρίτη ενότητα― με τέτοια θέματα και ειδικότερα:

   την οπτική των εκπαιδευτικών σε θέματα διγλωσσίας

   την προετοιμασία των δασκάλων ―και όχι μόνο― για τη διδασκαλία σε διαπολιτισμικό περιβάλλον

   τη συμβολή των ΜΜΕ στην άμβλυνση των πολιτισμικών αντιθέσεων

   τη διδασκαλία της ελληνικής σε τάξεις με αλλόγλωσσα παιδιά

 

δ. οι νέες τεχνολογίες και τα ΜΜΕ είχαν κι αυτά το μερίδιό τους (9/47) στον πίνακα των εισηγήσεων. Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών ―εκτός από εγκάρσια δράση που αφορά όλο το πρόγραμμα του σύγχρονου σχολείου― αποτελούν και  ad hoc γνωστικό πεδίο και μάθημα σήμερα. Έτσι θέματα όπως:

   το διαδίκτυο, οι κίνδυνοι και ο τρόπος προστασίας των παιδιών από αυτούς

   η χρήση λογισμικού για ειδικούς εκπαιδευτικούς σκοπούς, και

   η ενσωμάτωση των ΤΠΕ στη σχολική ζωή γενικότερα

υπήρξαν μερικά από τα θέματα που απασχόλησαν την τέταρτη αυτή θεματική ενότητα.

 

ε. η πέμπτη, και τελευταία, θεματική του συνεδρίου απασχόλησε τους ερευνητές με θέματα που έχουν να κάνουν με τον εκπαιδευτικό ως επαγγελματία και διοικητικό παράγοντα της εκπαίδευσης, μια διάσταση του ρόλου του καθόλου δευτερεύουσα ―κάθε άλλο μάλιστα, αφού από την ποιότητα των επαγγελματικών και διοικητικών σχέσεων των εκπαιδευτικών επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό και το διδακτικό τους έργο. Θέματα που συζητήθηκαν εδώ ήταν:

   η υποδοχή και στήριξη των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών

   οι παράγοντες που συν-διαμορφώνουν την καλή λειτουργία του εκπαιδευτικού μέσα στο σχολείο

   πώς οι αφυπηρετήσαντες βλέπουν τους υπηρετούντες ακόμα συναδέλφους τους.

 

Τέλος, δύο πολύ ενδιαφέροντα εργαστήρια, ένα για την τέχνη και ένα για τις φυσικές επιστήμες, ολοκλήρωσαν τα θέματα με τα οποία απασχολήθηκε το συνέδριο.

 

Πολύ ευχάριστη και ελπιδοφόρα έκπληξη αποτέλεσε η έντονη συμμετοχική παρουσία των φοιτητών του Frederick, οι οποίοι με τη βοήθεια και καθοδήγηση των καθηγητών τους παρουσίασαν τις εργασίες, τις έρευνες αλλά και τις διδακτικές τους παρεμβάσεις, δείχνοντας με τον τρόπο αυτό τον σοβαρό τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν το επιστημονικό και επαγγελματικό τους μέλλον.

Στο συνέδριο συμμετείχαν ακαδημαϊκοί από κυπριακά , ελλαδικά και ξένα πανεπιστήμια, εκπαιδευτικοί καθώς και μεταπτυχιακοί και προπτυχιακοί φοιτητές.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: